Burgerzaken

 Alle gemeentelijke diensten zijn gesloten op woensdag 15 november. (Feest van de Dynastie)

 

 

Van bij de geboorte tot aan het overlijden, komt iedere inwoner van onze gemeente meerdere keren op de dienst burgerzaken voor allerhande zaken.

Hieronder een weergave van A tot Z:

 

  •  Aangifte bij verlies of diefstal identiteitskaart
  • Adoptie - aanvraag eigen uittreksel
  • Adreswijziging
  • Afschriften, akten en attesten
  • Beroepsactiviteit - aangifte en/of wijziging
  • Bevolkingsgegevens Houthulst
  • Echtscheiding
  • EID - elektronische identiteitskaart 
  • Erkenning van een kind
  • Euthanasie - formulier van wilsverklaring inzake euthanasie
  • Geboorteaangifte
  • Gemeenteraadsverkiezing
  • Getuigschriften militie
  • Huwelijk
  • Internationaal rijbewijs
  • Jury der gezworenen (Assisenhof)
  • Kids-ID
  • Laatste wilsbeschikking
  • Levensbewijs
  • Naamsverandering
  • Nationaliteitsverklaring
  • Naturalisatie
  • Orgaandonatie
  • Overlijdensaangifte
  • Reispaspoort, info omtrent benodigde documenten: diplomatie.belgium.be, info omtrent vaccinaties http://www.gezondheidspas.be
  • Rijbewijs (ook internationaal)
  • Reistoelating minderjarigen
  • Slachtvergunningen
  • Stamboomonderzoek
  • Uittreksel uit het strafregister (info bij vraag eerherstel) - Attest aanvraag tot het bekomen van een uittreksel uit het strafregister 
  • Verbintenis tot ten laste neming (uitnodiging personen uit het buitenland)
  • Verkiezingen - algemene info - http://www.vlaanderenkiest.be/
  • Vreemdelingenzaken
  • Wettelijk samenwonen
  • Wettiging van handtekening
  • Woningbestand - huisnummering - controle leegstand
 

Taken binnen burgerzaken met betrekking tot landbouw 

              Extra formulieren: Bijlage 19bis - werkgeversattest (in te vullen voor de vorming van het dossier 'tewerkstelling seizoenarbeiders')

 

Taken binnen burgerzaken met betrekking tot lokale economie 

  • Drankvergunningen  -  zie op onze website -  lokale economie en dan de brochure  ‘veel gestelde vragen over drankvergunningen’
  • Coördinatie van de markt(en)
  • Vergunningen/machtigingen ambulante activiteiten
  • Organisatie kermissen (foren) – toewijzen standplaatsen en bijhorende administratie
  • Externe communicatie met de foorreizigers en/of ambulante handelaars

 

 

 Op de dienst burgerzaken is er mogelijkheid om te betalen met Bancontact.

 

Sabien Vanhove
051 46 07 39
Jolien Nouwynck
051 46 07 38
Anna Ramaut
051 46 07 40
Filip Claeys - diensthoofd
051 46 07 37

Contactgegevens

Markt 1
8650 Houthulst
Openingsuren: 
maandag8:30 - 12:00dinsdag8:30 - 12:00woensdag8:30 - 12:0014:00 - 16:00donderdag8:30 - 12:0016:00 - 19:30vrijdag8:30 - 12:00zaterdagGeslotenzondagGesloten
Extra info openingsuren: 
De dienst Burgerzaken is geopend telkens de eerste zaterdag van de maand van 09u30 tot 11u30.