Openbaarheid van bestuur

Online aanvragen

Het decreet Openbaarheid van bestuur geeft je als burger het recht op inzage, uitleg of afschrift van bestuursdocumenten. Het gaat dan in principe om alle informatie waarover de overheid beschikt en die elektronisch of op papier wordt bewaard. Je openbaarheidsverzoek wordt binnen de wettelijke termijn van 15 kalenderdagen behandeld.

Er zijn uitzonderingen waarbij de overheid je inzage, uitleg of afschrift van een bestuursdocument mag weigeren. Het gaat dan onder meer om geheimhoudingsplichten, bescherming van de persoonlijke levenssfeer, economisch belang of openbare orde. Meer informatie over toepassing openbaarheid van bestuur vind je terug via de link op deze pagina.

Bepaalde bestuursdocumenten van het lokaal bestuur staan online en zijn vrij raadpleegbaar:

  • Agenda en notulen gemeenteraad
  • Agenda en notulen raad voor maatschappelijk welzijn
  • Reglementen en verordeningen
  • RUP's en BPA's

Het lokaal bestuur deelt ook informatie via brochures, infobladen, website, sociale media …

Je kan daarnaast inzage, uitleg of een afschrift van documenten aanvragen bij de algemeen directeur. 

Lokaal bestuur Houthulst
Markt 1
8650 Houthulst
E algemeendirecteur@houthulst.be.

Neem volgende punten in je aanvraag op:

  • Naam, correspondentieadres en e-mailadres.
  • De specifieke bestuursdocumenten of de aangelegenheid waarover het openbaarheidsverzoek gaat.
  • Of je inzage, uitleg of een afschrift wenst.
  • Als het openbaarheidsverzoek over informatie van ‘persoonlijke aard’ gaat, moet je aantonen dat je daarvoor een bijzonder belang heeft. Als je aanvraag over privacy-gegevens, commerciële of industriële informatie gaat, heb je een bewijs nodig dat de persoon van wie de informatie afkomstig is, instemt met de openbaarmaking van de gegevens.

Goedkeuring openbaarheidsverzoek:
Het lokaal bestuur laat je binnen de wettelijke termijn per brief of e-mail weten waar en wanneer je de gevraagde bestuursdocumenten kan inzien of een afschrift kan afhalen. Indien gewenst en mogelijk kunnen de gevraagde documenten ook digitaal worden bezorgd.

Wil je nog een toelichting bij de documenten, dan kan je een afspraak maken met de ambtenaar die het document behandelt.

Beroep aantekenen tegen beslissing openbaarheidsverzoek:
Ben je het niet eens met de genomen beslissing over je aanvraag tot openbaarheid? Of is de beslissingstermijn van het openbaarheidsverzoek verstreken? Dan kan je binnen 30 kalenderdagen per aangetekende brief, fax of e-mail in hoger beroep gaan bij de Beroepsinstantie openbaarheid van bestuur.

Beroepsinstantie openbaarheid van bestuur
Afdeling openbaarheid van bestuur
Departement Kanselarij en Bestuur
Boudewijnlaan 30, bus 20
1000 Brussel

T 02 553 57 03
F 02 553 57 02

E openbaarheid@vlaanderen.be

Bedrag

Eventuele kosten voor het bekomen van een afschrift zijn vastgelegd in een retributiereglement.

Online aanvragen