Handleiding Mijn Burgerprofiel | Mijn DOSSIER

Wat is Mijn Burgerprofiel?

Mijn Burgerprofiel is een online profielpagina waar je jouw persoonlijke gegevens terugvindt die bij de overheid bekend zijn, zowel op Vlaams als federaal niveau.

Overzicht alle attesten Mijn Burgerprofiel.

En deze lijst wordt altijd langer. Dat betekent dat je voor al deze documenten niet eens meer de deur uitmoet om ze aan te vragen. Online aanvragen gebeurt op een veilige manier via:

  • kaartlezer en je eID
  • de Itsme®-app
  • de mobiele app van de overheid
  • sms

Hoe stap-voor-stap aanmelden?

Na succesvol aanmelden zie je je voornaam staan en vraag je de documenten op via het tabblad Attesten en vergunningen. Daarna kan je het document downloaden en direct gebruiken waarvoor je het nodig hebt.

Juridische waarde?

De attesten verkregen via Mijn Burgerprofiel bevatten de digitale stempel van het Rijksregister en hebben bijgevolg dezelfde juridische waarde als attesten afgeleverd door de gemeente. De instanties die deze attesten opvragen, mogen deze digitale versie dus niet weigeren.

OPGELET: Als je dit attest afdrukt, verliest het de digitale stempel en is het bijgevolg niet meer rechtsgeldig en kan het wel worden geweigerd.

Heb je toch een afgedrukt attest op papier nodig om voor te leggen? Contacteer de dienst burgerzaken en je ontvangt eerstdaags het attest per post. Je kan het attest ook nog steeds bij de dienst burgerzaken zelf verkrijgen.

Wat is Mijn DOSSIER?

Dankzij Mijn DOSSIER kan je online:

  • je gegevens in het Rijksregister nakijken,
  • fouten signaleren,
  • je contactgegevens meedelen,
  • controleren welke instanties jouw persoonlijke gegevens hebben geraadpleegd tijdens de voorbije zes maanden,
  • elektronische attesten uit het bevolkingsregister gratis downloaden of afdrukken,
  • akten van de burgerlijke stand die zijn aangemaakt na 31 maart 2019 gratis downloaden of afdrukken.

Overzicht alle producten Mijn DOSSIER.

Hoe werkt de toepassing?

Om toegang te krijgen tot de toepassing Mijn DOSSIER, moet je eerst een kaartlezer installeren met de gepaste software.

Na installatie van de kaartlezer, kan je je met je elektronische identiteitskaart aanmelden op Mijn DOSSIER.

Om je identiteit te controleren, zal je de PIN-code van je eID moeten ingeven. Eenmaal je die PIN-code hebt ingevoerd, zal je toegang krijgen tot jouw persoonlijk dossier in het Rijksregister.