Identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind
Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronische verblijfskaart aanvragen.
De kaart vermeldt naast de identiteitsgegevens en de afstamming, ook de naam, het adres en het telefoonnummer van een contactpersoon in geval van nood.
Sinds 15 januari 2024 vervangt de elektronische verblijfskaart voor een niet-Belgisch kind het eerdere papieren identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind. De papieren identiteitsbewijzen blijven wel geldig tot ze vervallen.
Voorwaarden
Een identiteitsbewijs wordt enkel uitgereikt aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.
Het identiteitsbewijs is maximum 2 jaar geldig of tot de leeftijd van 12 jaar. De geldigheidsduur van het identiteitsbewijs mag deze van de verblijfsvergunning van de wettelijke vertegenwoordiger niet overschrijden.
Het identiteitsbewijs vervalt:
- na verloop van de geldigheidsduur
- bij verandering van verblijfplaats of adres
- bij verandering van naam, voornaam of nationaliteit
- vanaf 12 jaar.
De pasfoto die je meebrengt moet recent zijn (maximum 6 maanden oud) en voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat het gezicht van het kind goed zichtbaar is. Het kind moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Procedure
De ouder(s) of de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen, vragen de elektronische kaart aan bij de gemeente.
Bij de aanvraag van de kaart moet het kind ook aanwezig zijn, voor een vergelijking met de foto.
U krijgt per brief het bericht dat de nieuwe elektronische kaart klaar ligt in het gemeentehuis, samen met de nieuwe codes. Neem die brief met de codes mee bij het afhalen van de kaart. Als het kind 6 jaar of ouder is, moet het kind ook aanwezig zijn bij het afhalen.
Meebrengen
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) van jouw kind, die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's
- de gegevens van een contactpersoon voor noodgevallen
- de echtgescheiden of gescheiden levende ouders moeten een kopie van het vonnis van het hoederecht voorleggen. Als de persoon die zich aanbiedt, niet over het hoederecht beschikt, moet die in het bezit zijn van een ondertekende toestemming van de persoon die wel over het hoederecht beschikt.
Regelgeving
Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar (B.S. 20 december 1996)
Contactinfo
Burgerzaken
Markt Houthulst
Markt 13
8650 Houthulst- 051 46 07 38
- burgerzaken@houthulst.be
Openingsuren
- Vandaag gesloten
- Morgen open van 08:30 tot 12:00