Laat je niet vangen

8
jul
2025

Door valse berichten in naam van De Watergroep. Want er gaan veel valse e-mails en sms'en rond die eruitzien alsof ze van De Watergroep komen. Via deze valse berichten proberen dieven echter je persoonlijke gegevens te krijgen om je op te lichten.

Hoe herken je échte berichten van De Watergroep?

  • Controleer van wie de e-mail of sms komt.
    • E-mails van De Watergroep komen altijd van een e-mailadres dat eindigt op ‘@dewatergroep.be’.
    • Sms'en van De Watergroep komen altijd van het nummer 8686 of 8875. De Watergroep verstuurt nooit berichten via Whatsapp of via een 04xx xx xx xx-nummer. 
  • In officiële berichten over facturen staat altijd je klantrekening vermeld (een D gevolgd door 9 cijfers). Heb je een account op de onlineklantenzone van De Watergroep? Daar kan je op elk moment controleren of je nog openstaande facturen hebt. Registreer je via www.dewatergroep.be/klantenzone.
  • Extra tip: vraag een automatische betaalopdracht aan voor facturen van De Watergroep. Dan verlopen je betalingen altijd op tijd en vanzelf. Zo hoef jij je nooit meer af te vragen of die e-mail of sms over een factuur wel echt is. Vraag een automatische betaalopdracht aan op www.dewatergroep.be/domicilieren.
  • Controleer de links in je e-mail. Werk je met een computer? Zweef met je muis even over de link. Werk je met een smartphone? Houd je vinger een paar seconden op de link. Zo kan je de volledige link bekijken zonder door te klikken.
    • Een link van De Watergroep begint altijd met ‘https://’.
    • Het deel voor de allereerste slash (‘/’) moet overeenkomen met de naam van de organisatie. Bij De Watergroep is dat altijd ‘dewatergroep.be’.

Op www.dewatergroep.be/phishing staan heel wat recente voorbeelden van valse berichten (over waterfacturen, compensaties, registratie watermeterstand …).

Wat moet je doen als je een vals bericht krijgt?

  • Klik opgeen enkele link in de e-mail of sms.
  • Breng De Watergroep op de hoogte van het valse bericht. Stuur het valse bericht door naar informatieveiligheid@dewatergroep.be met ‘melding phishing’ in het onderwerp. Dan zorgt De Watergroep ervoor dat de links in de valse e-mail geblokkeerd worden. Zo bescherm je ook andere mensen die deze e-mail krijgen.
  • Verdachte e-mails en sms’en kan je ook doorsturen naar verdacht@safeonweb.be, het Centrum voor Cybersecurity in België. Bij een verdachte sms maak je een screenshot en verstuur je die via e-mail.

opgelet voor phishing

Naast valse berichten van de Watergroep kan je ook van bv. de mutualiteit of je internetprovider valse berichen krijgen. Wees ook hier voorzichtig en houd zeker bovenstaande tips in het achterhoofd als je dergelijke mails krijgt.