Melding van tijdelijke afwezigheid
Elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar die persoon zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar je terecht moet voor jouw officiële documenten (bv. identiteitskaart, rijbewijs).
Als je tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van jouw hoofdverblijfplaats verblijft moet je de dienst Burgerzaken van jouw gemeente op de hoogte brengen. Jouw hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door je tijdelijke afwezigheid. Je blijft ingeschreven in de registers van jouw gemeente.
Voorwaarden
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) worden strikt beperkt tot:
- verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling
- minder dan 1 jaar afwezig zijn voor:
- vakantieverblijf
- reizen in verband met uw gezondheid
- studie- of zakenreizen
- beroepsopdrachten in binnen- of buitenland
- studenten
- gedetineerden
- beroepsmilitairen en burgerpersoneel
- dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)
- personeel van de federale politie en meer dan 1 jaar afwezig
- Belgische diplomatieke ambtenaren
- personen waarvan de verdwijning sinds 6 maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie.
Bijkomend moet je een hoofdverblijfplaats hebben waar je op elk ogenblik naar kunt terugkeren.
Procedure
Je moet jouw tijdelijke afwezigheid aangeven bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente. Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden.
Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. Je kan de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat je niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval word je afgevoerd uit het bevolkingsregister.
Wanneer je meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op jouw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van jouw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover uw huidige woonplaats niet gekend is.
Regelgeving
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid worden strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).
Contactinfo
Burgerzaken
Markt Houthulst
Markt 13
8650 Houthulst- 051 46 07 38
- burgerzaken@houthulst.be
Openingsuren
- Vandaag gesloten
- Morgen open van 08:30 tot 12:00